Tårta i mmf/sp med sockerpion

Min fina morfar fyllde år igår och häromdagen hade han och mormor varit gifta i 55 år. Detta skulle såklart firas med fika och jag såg min chans att baka en tårta. Jag kände att det nu var dags att göra ett seriöst försök med att göra en täckt tårta, den första och enda jag gjort tidigare gjorde jag ute på landstället utan rätt verktyg, tålamod och dessutom hade jag bråttom. Inte så bra förutsättningar med andra ord. 
 
Denna gång valde jag dessutom att kliva ut på okänt vatten genom att göra en sockerpion, använda egengjord mmf och spritsa med royal icing - allt för första gången. Go big or go home! Jag valde dock ett beprövat och bra recept på tårtan, bakade denna tårta med saftiga chokladbottnar och en fantastisk chokladfrosting med en hint av kaffe.
 
Mmf:n (marshmallowfondant) tycker jag blev bra, dock kavlade jag den för tunnt första gången, den sprack och jag fick börja om. Den bit mmf jag hade kvar räckte inte så jag fick blanda den med köpt sugarpaste. Den blandningen funkade jättebra att jobba med! Då jag är en perfektionist utan dess like är jag såklart inte helt nöjd men jag resonerar som så att jag lär mig av mina misstag. Övning ger färdighet så med lite envishet kommer jag bemästra "täcka-tårta-tekniken". Note to self: Sneda tårtfat gör det svårt att få raka tårtor..
 
Prickarna är spritsade med royal icing, pärlbandet är gjort i sugarpaste och blomman i gumpaste.
 
 
 
 

Bakning och tårtor är min passion, jag älskar att baka! Jag blir jätteglad om ni tar er tid att kommentera mina inlägg ♡ Alla bilder som läggs upp är mina egna och det är ej tillåtet att kopiera eller sprida dessa vidare. © Angelica, Sugar Me Sweet

♡ tårta ♡ cupcakes ♡ macarons ♡ sockerblommor ♡ smörkräm ♡ maräng ♡ födelsedagstårta ♡ recept ♡ sugarpaste ♡ bakning ♡ bakblogg ♡

Taggar: choklad, gumpaste, marsmallowfondant, royalicing, sockerblomma, spritsad, sugarflower, sugarpaste, tårta, tårtdekoration, tårtor;

Kommentera inlägget här :