Marängsmörkräm med smak av blåbär

Blåbärsmarängsmörkräm
6 st stora äggvitor
3,5 dl socker
375 g smör (osaltat), rumstempererat och skuret i kuber
150 g blåbär, (puréa och sila bort kärnorna. Jag blandade i lite marsanpulver för att få en fastare puré.)
ev blåbärsessens
 
Mängden smörkräm räcker till tre lager fyllning samt till att täcka och spritsa en 12 cm tårta. Vill man inte spritsa tårtan kan man minska lite på mängden.
 
Gör såhär:
1. Vispa samman äggvitor och socker i en värmetålig skål, placerad över ett vattenbad. Fortsätt vispa tills blandningen uppnår en temperatur av 60-65ºC (sockret ska ha smält).
2. Ta bort skålen från värmen.
3. Vispa nu kontinuerligt tills marängsmeten är rumstempererad (10-15 min), jag brukar låta min Kitchen Aid göra jobbet men det går lika bra med en vanlig elvisp. Smeten ska vara vit och härligt fluffig!
4. Nu är det dags för smöret att göra entré. Tillsätt kuberna, ett par i taget, under fortsatt vispning. Fortsätt sedan vispa tills allt gått ihop.
5. I det här läget kan smörkrämen skära sig om smörets temperatur inte är precis rätt- om detta händer går det lätt att lösa (även om det kan se och kännas hopplöst)! Är blandningen för varm ställer du in skålen i kylen en stund, för att sedan vispa upp den igen. Om blandningen istället skulle vara för kall kan du värma den försiktigt över ett vattenbad och sedan vispa igen. Ge inte upp! 
6. Häll nu i blåbärspurén, lite i taget så att det blir ordentligt blandat. Du kan även tillsätta lite färg nu om du vill ha starkare färg på din frosting. Här tillsatte jag även lite blåbärsessens och det blev jättegott! Smakade prevcis som blåbärsglass!

Bakning och tårtor är min passion, jag älskar att baka! Jag blir jätteglad om ni tar er tid att kommentera mina inlägg ♡ Alla bilder som läggs upp är mina egna och det är ej tillåtet att kopiera eller sprida dessa vidare. © Angelica, Sugar Me Sweet

♡ tårta ♡ cupcakes ♡ macarons ♡ sockerblommor ♡ smörkräm ♡ maräng ♡ födelsedagstårta ♡ recept ♡ sugarpaste ♡ bakning ♡ bakblogg ♡

Taggar: blåbär, marängsmörkräm, smbc;

Kommentera inlägget här :