Vit chokladmarängsmörkräm

Den här marängsmörkrämen med smak av vit choklad är to die for. Så god! Passar utmärkt med blåbär!
 
Vit chokladmarängsmörkräm
Denna mängd använde jag till till tre lager fyllning i en 15 cm tårta, samt tre lager fyllning i en 10 cm tårta. Mängden räcker säkert utmärkt till att fylla och täcka en 12 cm tårta!
 
5 st stora äggvitor
250 g socker
315 g osaltat, rumstempererat smör
200 g vit choklad
 
Gör såhär:
1. Vispa samman äggvitor och socker i en värmetålig skål, placerad över ett vattenbad. Fortsätt vispa tills blandningen uppnår en temperatur av 60-65ºC (sockret ska ha smält).
2. Ta bort skålen från värmen.
3. Vispa nu kontinuerligt tills marängsmeten är rumstempererad (10-15 min), jag brukar låta min Kitchen Aid göra jobbet men det går lika bra med en vanlig elvisp.
4. Samtidigt som marängen vispas smälter du den vita chokladen över ett vattenbad, låt den sedan svalna något medan marängen vispas färdig.
5. När marängsmeten är härligt vit och fluffig är det dags för smöret att göra entré. Tillsätt kuberna, ett par i taget, under fortsatt vispning. Fortsätt sedan vispa tills allt gått ihop.
6. I det här läget kan smörkrämen skära sig om smörets temperatur inte är precis rätt- om detta händer går det lätt att lösa (även om det kan se och kännas hopplöst)! Är blandningen för varm ställer du in skålen i kylen en stund, för att sedan vispa upp den igen. Om blandningen istället skulle vara för kall kan du värma den försiktigt över ett vattenbad och sedan vispa igen. Ge inte upp! 
7. Byt till Kitchen Aidens flatblandare (om du använder en Kitchen aid) och häll sakta i den smälta vita chokladen. Se till att det blir ordentligt blandat. Nu kan du även tillsätta färg till din marängsmörkräm!
 
 

Bakning och tårtor är min passion, jag älskar att baka! Jag blir jätteglad om ni tar er tid att kommentera mina inlägg ♡ Alla bilder som läggs upp är mina egna och det är ej tillåtet att kopiera eller sprida dessa vidare. © Angelica, Sugar Me Sweet

♡ tårta ♡ cupcakes ♡ macarons ♡ sockerblommor ♡ smörkräm ♡ maräng ♡ födelsedagstårta ♡ recept ♡ sugarpaste ♡ bakning ♡ bakblogg ♡

Taggar: marängsmörkräm, tårtfyllning, tårtor;

Kommentarer :

#1: Josefin

Hej! Jag tänkte försöka använda en matberedare, den har ju ingen visp på det sätt som en kitchen aid, men vill slippa stå med elvispen så länge. Tror du det fungerar? Har du också några rekommendationer i sådana fall? Tack!

Svar: Hej Josefin!Hmm.. Jag vet ärligt talat inte hur/om det funkar med en matberedare. Knivarna slår ju sönder istället för att vispa. Jag skulle hellre välja elvispen, även om det blir jobbigare. Om du har möjlighet - testa med en mindre sats (behöver inte smaksättas!) innan, så att du inte står där när det är skarpt läge och så funkar det inte! Jag håller tummarna för dig! :) Om du testar med matberedaren får du gärna höra av dig och säga hur det gick!

Vänlig hälsning,
Sugar me Sweet
Angelica

skriven
#2: Linn

Går det bra att använda denna till att spritsa en tårta också tror du? :)

Svar: Oj vilket sent svar du får, förlåt! Men ja, den går att spritsa med :)
Angelica

skriven
#3: Lisa

Varför ska man byta till flatblandaren? Har gjort marängsmörkräm med nutella en gång men då körde jag med vispen hela tiden. :)

Svar: Oj så sent svar! Flatblandaren kan hjälpa till att få bort små luftbubblor ur smörkrämen, om det är viktigt med en slät smörkräm (tex vid spackling av tårta eller sprittning). :-)
Angelica

skriven

Kommentera inlägget här :