Prinsesstårta

Då en kollega på jobbet fyllde år, i vintras, tänkte jag passa på att lyxa till fikat med en hemmagjord prinsesstårta. Det blev en klassisk prinsesstårta med ljusa, luftiga bottnar, vaniljkräm (recept Johan Sörberg), hallon och grädde.
 
 
Vaniljkräm
500 g mjölk 
2 st vaniljstänger
120 g äggulor 
125 g strösocker 
40 g maizena 
50 g smör 
 

Gör så här:

  1. Koka upp mjölken tillsammans med de delade vaniljstängerna och 50 g av sockret. Ta kastrullen av värmen och låt stå i 5-10 minuter.
  2. Plocka upp vaniljstängerna och skrapa ur alla frön.
  3. Vispa äggulorna, resten av strösockret samt maizena luftigt, vänd sedan ner blandnngen i vaniljmjölken.
  4. Koka upp din vaniljkräm under omrörning, låt koka i ett par minuter.
  5. Ta bort kastrullen ifrån värmen, blanda ner smöret och sila krämen genom en finmaskig sil. Kyl sedan vaniljkrämen.
 
 

 


Bakning och tårtor är min passion, jag älskar att baka! Jag blir jätteglad om ni tar er tid att kommentera mina inlägg ♡ Alla bilder som läggs upp är mina egna och det är ej tillåtet att kopiera eller sprida dessa vidare. © Angelica, Sugar Me Sweet

♡ tårta ♡ cupcakes ♡ macarons ♡ sockerblommor ♡ smörkräm ♡ maräng ♡ födelsedagstårta ♡ recept ♡ sugarpaste ♡ bakning ♡ bakblogg ♡

Taggar: grädde, hallon, marsipan, prinsesstårta, tårtor, vaniljkräm;

Kommentera inlägget här :