Turkos rufflecake

Min svärmor fyllde år nu i dagarna och igår firade hon sig med fika. Jag kom, i sista stund, på att jag ville överraska henne med en tårta. Som tur var hade jag sist jag bakade varit smart nog att baka några extra bottnar och frysa in dessa. 
 
Tårtan består av saftiga chokladbottnar, uppvispad chokladganache och marängsmörkräm med smak av baileys. Rosen är gjord av gumpaste. 

Då det var väldigt varmt igår kom jag inte riktigt överens med ganachen, som prompt ville smälta och flyta ut på sidorna av tårtan. Jag höll på att bli galen på att spackla lite, in i kylen, spackla lite, in i kylen. Var rätt nervös att ganachen skulle hinna smälta i bilen på väg ut till svärmor men på något magiskt sätt höll den ihop och tårtan höll sig upprätt. Hade det inte varit för att den var väldigt god i tårtan hade jag nog inte ens övervägt att använda den som fyllning igen. Jag får bara se till att inte välja den en dag när man själv vill smälta bort.. Har ni något tips på hur ni gör för att få ganachen att hålla ihop bra?
 
 
 
 
 
 
 
 

Bakning och tårtor är min passion, jag älskar att baka! Jag blir jätteglad om ni tar er tid att kommentera mina inlägg ♡ Alla bilder som läggs upp är mina egna och det är ej tillåtet att kopiera eller sprida dessa vidare. © Angelica, Sugar Me Sweet

♡ tårta ♡ cupcakes ♡ macarons ♡ sockerblommor ♡ smörkräm ♡ maräng ♡ födelsedagstårta ♡ recept ♡ sugarpaste ♡ bakning ♡ bakblogg ♡

Taggar: cake, choklad, fyllning, gumpaste, marängsmörkräm, ruffles, smbc, sockerblommor, tårtdekoration, tårtor;

Kommentarer :

#1: Lyna - Happy pie

Har inga direkta tips mer än att be till vädergudarna. ;) Men tyckte din tårta såg alldeles underbar ut!
Kram,
Lyna

Svar: Tusen tack :-)Kram
Angelica

skriven
#2: Caroline

Du skapar alltid vackra ting!

Svar: Tack hjärtat!
Angelica

skriven
#3: tina

Vilken skapelse, turkosa tårtor är jag inte van vid!

Svar: Tack! Turkos är min absoluta favoritfärg :-)
Angelica

skriven

Kommentera inlägget här :