Vinbärspaj med italiensk maräng

Min absoluta favoritpaj är citronmarängpaj. När den syrliga, citrongula krämen möter den lena, söta marängen är jag i himmelriket. På vårt landställe har vi en stor, fin vinbärsbuske och när vi nu i helgen plockade vinbär slog det mig att syrliga röda vinbär och maräng också är en fin kombination men jag har inte funnit ett recept som faller mig i smaken. Då blev det till att göra om mitt favoritrecept och anpassa det för vinbär istället! Receptet finns längre ner!

 
 
 
 
Vinbärspaj med italiensk maräng

Pajskalet
3 dl vetemjöl
½ dl socker
1 tsk vaniljsocker, rågad
175g rumsvarmt smör

Vinbärskräm
3,5 dl vatten
2 dl socker
1¼ dl maizena
Saft/puré (ca 2,5 dl) från vinbär (ca 1 liter bär)
4st äggulor
1 msk margarin eller smör

Italiensk maräng
4 äggvitor

3 dl socker
(uppdelat i två skålar)

1 dl vatten



Gör såhär:

Pajskalet:
1. Mät upp mjöl och socker tillsammans med vaniljsocker i en bunke. Lägg i smöret och arbeta snabbt ihop degen.
2. Platta ut den i en pajform ca 24 cm Ø och nagga med en gaffel.
3. Grädda pajskalet långt ner i ugnen, 225˚C i ca 15 min.
4. Låt svalna.

Fyllningen:
5. Koka upp vinbär med lite vaniljsocker och pressa bärengenom en finmaskig sil.
6. Blanda vatten, socker, maizena och vinbärssaft/puré i en kastrull. Koka upp under omrörning med träsked.
7. Ta kastrullen från värmen.
8. Tillsätt äggulorna och låt krämen få ett uppkok.
9. Tillsätt smör.
10. Låt svalna och häll i skalet.

Italiensk maräng:
11. Häll äggvitor och hälften av sockret i en bunke. Vispa i ca 10 min.
12. Koka samtidigt upp en sockerlag av vattnet och resten av sockret. Sockerlagen ska bli 120ºC, använd en sockertermometer.
13. När lagen uppnått rätt temperatur ska den hällas ned i bunken med äggvitorna, ställ ned visphastigheten något medan du häller så det inte stänker. Vispa nu på hög hastighet tills marängen svalnat (10-15 min)
14. Spritsa på marängen på pajerna, bränn sedan av med en gasolbrännare eller i ugnen på 250 grader i ett par minuter – håll koll!

Enjoy!


Bakning och tårtor är min passion, jag älskar att baka! Jag blir jätteglad om ni tar er tid att kommentera mina inlägg ♡ Alla bilder som läggs upp är mina egna och det är ej tillåtet att kopiera eller sprida dessa vidare. © Angelica, Sugar Me Sweet

♡ tårta ♡ cupcakes ♡ macarons ♡ sockerblommor ♡ smörkräm ♡ maräng ♡ födelsedagstårta ♡ recept ♡ sugarpaste ♡ bakning ♡ bakblogg ♡

Kommentarer :

#1: Lotta - en kaka i ugnen

Vilka himla fina små pajer! Älskar också vinbär i bakverk så jag måste nog prova de här! Roligt att jag hittat till din blogg, vilka fina bakverk du gör!

Svar: Den syrliga vinbärscurden och den härliga italienska marängen.. En riktig höjdare! Tack snälla du!
Angelica

skriven
#2: Jannice

Vad kul att du lagt upp receptet :-D Måste testa, även om de aldrig kommer se lika fina ut som dina!

Svar: De blev JÄTTEgoda! Min favorit, citronpajen, har fått en konkurrent :-)
Angelica

skriven

Kommentera inlägget här :